Feest bij onze Uitleenservice!

Van Somnox, tot HelpSoq, robotstofzuiger en nog veel meer: cliënten weten de hulpmiddelen van onze Uitleenservice goed te vinden. Zó goed, dat we begin deze maand het duizendste product van het jaar uitleenden, een nieuw record! De toenemende vraag naar hulpmiddelen zorgt er nu voor dat de Uitleenservice een dagdeel extra opengaat. Zo kunnen we alle aanvragen netjes verwerken. Onze cliënt Hendrik (31), zelf werkzaam in de Uitleenservice, had dat al voorzien. “Het gaat hier als een speer!”
Stand-by
Zelf woont Hendrik bij de Koppels in Zwolle. Zijn interesse in technologie begon al op jonge leeftijd. “Ik vond het altijd al interessant hoe computers werken. Op een gegeven moment mocht ik werk doen waarbij ik computers uit elkaar haalde en storingen oploste. Dat vond ik geweldig.” Inmiddels is hij elke dinsdagochtend te vinden bij de Uitleenservice van InteraktContour in Zwolle. Samen met andere cliënten zorgt hij ervoor dat technische hulpmiddelen op tijd en netjes worden verstuurd naar locaties in het hele land. “We staan stand-by voor vragen en regelen alles rondom de uitleen via een online systeem. Medewerkers van verschillende locaties kunnen daar hulpmiddelen reserveren. Wij zien dan wat er is aangevraagd en maken het pakket klaar. Alles gaat in een doos, verzendsticker erop, en PostNL brengt het verder.” De standaard leentermijn is 8 weken. “Als er een goede reden is, kan dat verlengd worden,” vertelt Hendrik. “Het doel is dat mensen samen met hun begeleider kunnen ontdekken of het hulpmiddel iets voor hen is.”
Ruimte voor een grap tussendoor
Wat Hendrik vooral waardeert, is dat hij echt onderdeel is van het team. “Het hele proces wordt door cliënten gerund. Dat vind ik mooi. Iedereen maakt fouten, dat hoort erbij. Daar leer je van. En er wordt serieus gewerkt, maar er is ook ruimte voor een grap tussendoor. De sfeer is goed en samenwerken vind ik hartstikke leuk. Ik vind het fijn dat ik op deze manier iets kan doen voor andere cliënten.”
Moment voor mezelf
Nancy uit Lelystad is zo’n (tevreden) cliënt. Haar recent geleende Somnox was de 1000ste uitlening van dit jaar! Voor zowel Nancy als Frida - haar begeleider - een bijzonder moment en een bloemetje waard. “Ik heb soms last van een gejaagd gevoel, dan heb ik veel aan mijn hoofd en ervaar ik veel prikkels,” vertelt Nancy. “Ontspannen vind ik dan moeilijk en ik zit hoog in mijn ademhaling.” De Somnox - een slaaprobot ontworpen om te helpen bij het inslapen, ontspannen en verbeteren van de slaap - kan helpen. Dat Nancy nu kennismaakt met een artikel uit de Uitleenservice, is deels te danken aan een behandelmiddag via Hersenz, waarbij diverse uitleenproducten getoond werden. “Ik hoorde daar en ook via Frida, dat ik meerdere dingen kan uitproberen. De Somnox wekte mijn interesse en ik moet zeggen dat ik nu al rust ervaar, even een moment voor mezelf. ”
Schakel
Als begeleider en techheld vormt Frida een belangrijke schakel tussen de cliënt en de Uitleenservice. Frida: “Omdat ik bij hen thuis kom, hoor ik waar cliënten tegenaanlopen. Ik kan op die manier goed inschatten wat bij hen past. Nancy had al meerdere artikelen geprobeerd, maar deze ondersteunden niet voldoende. Ze gaf toen zelf aan de Somnox te willen proberen. Een goede keus, wat mij betreft. Ik ben benieuwd naar haar ervaring!”