Wat heb je nodig voor een goed stel werkende hersenen?

18 mei 2018

Dit was het thema van de derde masterclass (Be)grijp het Brein die InteraktContour op dinsdag 15 mei in Almere organiseerde. De lezingen van Dr. Martin van Boxtel en Prof. Dr. Luciano Fasotti toonden dat er verschillende manieren zijn om aan hersengezondheid te werken en om cognitieve problemen zoals trage informatieverwerking en planningsproblemen te verbeteren. Aan de masterclass namen ruim 140 professionals deel die een belangrijke rol spelen in herkennen en behandelen van hersenletsel.
 
Vanuit de samenleving bestaat er een grote vraag naar methoden om de effecten van hersenveroudering af te remmen. De markt speelt hier gretig op in met tal van games en breintrainingen. Martin van Boxtel, universitair hoofddocent bij de vakgroep Psychiatrie en Neuropsychologie van Maastricht University, vertelt dat de effectiviteit hiervan vaak onvoldoende is aangetoond. “De prestaties in het spelletje of de trainingsoefening verbeteren wel, maar dit vertaalt zich echter niet naar verbetering in bepaalde dagelijkse activiteiten.” Wat draagt dan wel bij aan een goede hersengezondheid op latere leeftijd?
 
Geheugenstrategieën, mindfulness en gezonde leefstijl
Er zijn trainingsprogramma’s die helpen de hersenen gezond te houden. Zoals bijvoorbeeld de online cursus ‘Houd uw brein vitaal!’. Hierin worden geheugenstrategieën geleerd en tips gegeven om de aandacht te verbeteren die blijvend effect hebben, en waarbij mensen minder geheugenachteruitgang ervaren en meer controle hebben over hun geheugen. Ook mindfulness draagt bij aan een goede mentale gezondheid. Het heeft een positief effect op factoren die Alzheimer dementie veroorzaken, zoals bijvoorbeeld depressie, angst, stress en negatieve emoties en gebeurtenissen. Maar het allerbelangrijkst, benadrukt Van Boxtel, is een gezonde leefstijl. Dus gezond eten, regelmatig bewegen en nieuwsgierig blijven. De app Mijnbreincoach kan hierbij helpen.
 
Verbeteren van trage informatieverwerking en planningsproblemen
De hersenen kunnen echter ook achteruit gaan door hersenletsel als gevolg van een beroerte, een hersenbloeding of ongeluk. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een trage informatieverwerking en planningsproblemen. Kun je dat verbeteren? En hoe?
‘Ja’, zegt Prof. Dr. Luciano Fasotti, bijzonder hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Er is een aantal wetenschappelijk onderbouwde methodes die tot aantoonbare resultaten leidt. Zoals het gebruik maken van verbale mediatie; het hardop uitspreken van taakrelevante informatie bij het oplossen van problemen door de patiënt. Maar bijvoorbeeld ook Problem Solving Training om complexe dagelijkse problemen op te lossen door deze op te knippen in kleine makkelijk oplosbare delen. En Goal Management Training voor het uitvoeren van taken (bijvoorbeeld het pinnen van geld) door deze stapsgewijs uit te voeren (zoals pas in de machine stoppen, pincode invoeren, op ‘ok’ drukken).
 
Wetenschappelijke kennis toepasbaar in werk
De lezingen van Van Boxtel en Fasotti laten zien dat er methodes zijn om onze hersenen goed te laten werken, ook als deze een beschadiging hebben opgelopen. Wetenschappelijke kennis die professionals kunnen toepassen in hun werk met mensen die hersenletsel hebben opgelopen. En dat is precies wat InteraktContour beoogt met de vier Masterclasses: theorie koppelen aan de praktijk. Want er zijn nog veel verbeteringen mogelijk voor mensen met hersenletsel, ook na behandeling in het revalidatiecentrum.
 
Over de reeks Masterclasses
InteraktContour geeft met de reeks van in totaal vier Masterclasses een kennisimpuls over hersenen. Met deze kennis, die wordt gedeeld door diverse vooraanstaande onderzoekerswetenschappers, kunnen we samen de zorg voor mensen met hersenletsel verder verbeteren. De Masterclasses zijn gericht op zorgprofessionals die in hun werk te maken hebben met hersenletsel.
 
Meer informatie over de Masterclasses is te vinden op: www.interaktcontour.nl/masterclasses