“Ik voel me weer veilig als ik met Lea loop”

7 januari 2019

Een zorgrobot in de vorm van een rollator die het aantal valincidenten flink vermindert: dat kan ‘Lea’ zijn. Dit blijkt uit een proef die gehouden is onder drie cliënten van InteraktContour die vaak vallen. Zij testten de zorgrobot acht weken lang, met nul valincidenten tot gevolg.
 
De proef werd uitgevoerd in het kader van het afstudeeronderzoek van de opleiding HBO-V van Willeke Overeem. Zij is senior begeleider bij InteraktContour. “In mijn onderzoek richt ik me op het vinden van een manier waarop we het aantal valincidenten kunnen verminderen”, licht Willeke toe. In de proef testten een cliënt met een ernstige evenwichtsstoornis als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel door een hersenbloeding en twee cliënten met Parkinson de Lea acht weken lang.
 
Superslimme rollator
Lea is een zorgrobot in de vorm van een rollator die geavanceerde loopondersteuning biedt. De robot wordt exact ingesteld op de gebruiker. “Allard is een van de deelnemers van de proef. Hij loopt door zijn Parkinson vaak te snel. Dit resulteerde in valpartijen die met een normale rollator niet te ondervangen zijn, omdat deze naar voren schiet. Daardoor viel hij zo’n drie keer per week. De Lea van Allard is daarom op een tragere stand gezet, zodat het apparaat tegendruk geeft. En op het moment dat Allard toch te snel wil lopen, springt Lea automatisch op de rem”, legt Willeke uit.
 
Van vaak naar nooit meer vallen
“Met een normale rollator kan ik wel lopen, maar daarmee heb ik een paar keer een flinke smak gemaakt. Daarom gebruik ik altijd mijn rolstoel om van A naar B te komen. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid kreeg om Lea te gebruiken. Het was een fijne ervaring, ik voel me veel veiliger als ik met Lea loop. Ik denk dat het een heel goed middel is voor anderen die ook vaak vallen”, vertelt Allard. Ook uit de testresultaten blijkt Lea een goede keuze voor hem. Want waar hij met het gebruik van een normale rollator zo’n drie keer per week viel en slechts vijf minuten per dag liep, is hij tijdens de proef geen enkele keer gevallen en liep hij minimaal dertig minuten per dag. Ook de andere twee cliënten hadden geen valincidenten en wel een significante verhoging van het aantal minuten dat zij per dag liepen.
 
Elke week meer zelfredzaam
“In deze proef van slechts acht weken was al duidelijk vooruitgang te zien. Elke week durfden de cliënten weer wat meer, waardoor zij ook steeds een stukje zelfredzaamheid terugkregen. Zo is er op de woonlocatie waar Allard woont een klein rolstoelhellinkje. Daar kon hij nooit vanaf omdat hij dan viel, maar met Lea durfde hij dat wel. Dat was fantastisch om te zien!” De testresultaten worden gedeeld in de projectgroep die zich bezighoudt met het verminderen van het aantal valincidenten binnen de organisatie.

EHealth bij InteraktContour
InteraktContour besteedt veel tijd en aandacht aan eHealth, omdat dat volgens haar de zorg toekomstbestendig maakt en de zelfredzaamheid van cliënten kan verhogen. Daarom zijn we bezig met meerdere projecten op het gebied van eHealth: van het ‘Huis van de Toekomst’ waarbij op een woon- en dagbestedingslocatie in Kampen tientallen hulpmiddelen getest worden door bewoners en deelnemers van de locatie, tot een project waarbij zorgrobot Tessa in Salland door tien cliënten wordt getest en de proef met zorgrobot Lea. Daarnaast start binnenkort een eHealth-hulpmiddelen uitleenservice.

Lees meer over eHealth: 'Minirobot Tessa ondersteunt mensen met hersenletsel'

Contact

Postbus 128
8070 AC Nunspeet
T. (0341) 255 777
E. info@interaktcontour.nl

Social media

Partner van
Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlInteraktContour is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering

InteraktContour

(0341) 255 777 info@interaktcontour.nl Postbus 128
8070 AC Nunspeet
Partner van