Kwaliteitsrapport 2017: veel aandacht voor ontwikkeling

8 juni 2018

Cliënten van InteraktContour zijn tevreden en geven gemiddeld een 7,4 als het gaat om wonen, een 8,9 als het gaat om individuele begeleiding, ook een 8,9 voor dagbesteding en een 7,8 voor behandeling. Dit blijkt uit het kwaliteitsrapport 2017 van InteraktContour dat volgens de afspraken binnen het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg op 1 juni verscheen.

Volgens bestuurder Jan van Kampen is dit rapport een mooie kans om de balans op te maken: “Wat is betekenisvol in het leven van cliënten en hoe dragen wij daaraan bij? Helpen we mensen met hersenletsel die bij ons aankloppen voor zorg en ondersteuning op de beste manier verder in het leven? Waar kan het nog beter?”

Hoewel het ‘ best goed gaat’ aldus Jan van Kampen, is er in 2017 ook veel aandacht geweest voor continue verbetering.  Zo zijn medewerkers en cliënten op de woonlocaties met elkaar in gesprek gegaan aan de hand van het cliënttevredenheidsonderzoek en zijn er door de teams 400 verbetermaatregelen voor 2018 opgesteld. Om cliënten te ondersteunen om zo zelfstandig (en veilig) mogelijk te leven is het gebruik van e-health gestimuleerd en zijn er nu 474 cliënten die bijvoorbeeld een beeldhorloge dragen, een val- of dwaaldetector of gebruik maken van beeldzorg. Er is geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers en professionals. Er was aandacht voor nog een betere daginvulling van cliënten. Daarnaast is InteraktContour ook transparant over de incidenten die plaatsvinden en de risico’s die er zijn. En vooral: hoe gaan we daar mee om? Het verhaal over David, die ongezond eet, is een mooi voorbeeld uit de praktijk.

Om een beeld te krijgen van hoe de kwaliteit van zorg in de dagelijkse praktijk wordt ervaren, zijn er in het rapport artikelen en filmpjes opgenomen waarin cliënten, mantelzorgers en medewerkers hun ervaringen delen. Zo vertelt Joop hoe het beeldhorloge hem helpt om heel zelfstandig te wonen, vertelt Ine over haar bijzondere vrijwilligerswerk en Klaas dat hij aan het trainen is en op zoek naar een vrouw. Ook medewerkers komen aan het woord over teamontwikkeling en de mogelijkheid om zich te ontplooien binnen de organisatie. Zo heeft Marijke al diverse pioniersfuncties gehad en heeft binnenkort haar HBO-V diploma.

Om snel een beeld te krijgen van de kwaliteit in 2017 is er een infographic. Het kwaliteitsrapport en de infographic zijn beschikbaar op https://www.interaktcontour.nl/over-ons/kwaliteitsverslag-2017