Informatie inzake Coronavirus
Lees meer over de laatste ontwikkelingen

InteraktContour Nijverdal brengt bloemetje bij cliënten

30 april 2020

Onlangs hebben alle cliënten van InteraktContour Nijverdal een bloemetje gekregen. Een bosje fleurige tulpen. “Om onze mensen te laten weten dat we aan hen denken en een vrolijke groet in deze moeilijke tijd te brengen”, zegt senior begeleider Maija Palthe. “We hebben eigenlijk geen budget voor dit soort zaken, maar bloemist Weideman vond het idee sympathiek en heeft een mooi prijsje voor ons gemaakt.”

Het is zwaar voor cliënten en het thuisfront 
Het is ongebruikelijk en vreemd stil in de verschillende ruimten waar normaal de cliënten van de dagbesteding van InteraktContour aan de Grotestraat bezig zijn met allerlei activiteiten. InteraktContour begeleidt mensen met niet aangeboren hersenletsel. Bij de dagbesteding waren op het moment dat lockdown in werking trad 36 cliënten actief. Eén of meerdere dagdelen per week zijn zij gezellig en leerzaam bezig. Doel is het opnieuw aanleren of onderhouden van vaardigheden. “Het is zwaar”, licht Maija Palthe toe. “En niet alleen voor onze cliënten, maar ook voor het thuisfront, hun partners of gezin. De eerste week ging het nog wel; maar hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Onze cliënten missen meer nog dan anderen hun vaste structuur. Bovendien zijn ze minder mobiel en hebben ze minder sociale contacten. En vergeet niet, als deze mensen naar de dagbesteding komen hebben de verzorgers thuis even tijd voor zich zelf, om te ontspannen of een bezoekje af te leggen. Dat is nu niet meer mogelijk.” Iedereen reageert verschillend op de huidige situatie. Sommige mensen redden het wel; andere komen in de problemen.
 
We hebben wekelijks uitgebreid contact
Palthe en haar collega houden nu telefonisch contact. Zeker een dag per week bellen ze de mensen op. “En dan niet een kort gesprekje, maar wel een uur of langer”, geeft ze aan. “En omdat we hen goed kennen, hebben we al snel door hoe de situatie is.” Als er iets dreigt mis te gaan schakelen ze hulp in. “We hebben een goede lijn met de medewerkers van de gemeente.” Ook de cliënten van InteraktContour kunnen bij problemen zelf hun begeleiders bellen. “We denken mee en zoeken oplossingen.” Die oplossingen zijn bijvoorbeeld samen op anderhalve meter afstand een wandelingetje maken om de partner te ontlasten of boodschappen doen. Alles is maatwerk en toegespitst op de specifieke hulpvraag. Via de Facebookpagina worden oefeningen fit en vitaal en fysiotherapie aangeboden.
 
Bron: De week van Hellendoorn/Nijverdal week 17 2020

Heeft u vragen of opmerkingen?

T: 0341 255 777

Heeft u vragen of opmerkingen?

T: 0341 255 777